Lokal pedagogisk planering
Datum: Läsår 13/14
Lärare: Heli Van Wyk , Anna Johansson
Ämne: HK
Årskurs: 6
Syfte/ förmågor
|
Utveckla kunskaper och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet. I en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar
|
Centralt innehåll
|
Att läsa och följa recept och instruktioner, vanliga ord för bakning och matlagning. Olika metoder för bakning och matlagning. Planering och organisation av arbetet vid tillagning. Redskap och teknisk utrustning som kan användas. Hygien och rengöring vid hantering av livsmedel. Några olika miljömärkningar av produkter.
Återvinning i hemmet och i närområdet .
Skillnader mellan reklam och konsumentinformation.
|
Konkretisering av mål – Vad ska du kunna
|
Planera och tillaga enklare mat.
Förstå vikten av hygien vid hantering av livsmedel.
Hantera och förstå redskap och tekniska hjälpmedel.
Hantera och förstå måttenheter.
Förstå hantering av återvinning och miljömärkning.
Förstå skillnaden mellan reklam och konsumentinformation.
|
Arbetssätt och arbetsform - Hur ska vi arbeta
|
Hygien, när man handskas med matvaror
Hantera olika slags arbetsredskap för mat – och tillagning
Tillaga enklare maträtter.
Använda olika slags tillredningssätt (koka –steka)
Planera och tillaga enklare rätter.
Hantera olika slags material för återvinning – sophantering.
Förstå vad de olika miljömärkningarna har för betydelse.
Diskussion om skillnader mellan reklam och konsumentinformation.
Reflektion genom loggboksskrivande.
|
Bedömning - Hur ska du bedömas.
|
Resultatet av elevernas eget arbete / samarbete.
Eleven visar att de i arbetet kan använda metoder, livsmedel och redskap på ett
fungerande och säkert sätt.
Eleven kan föra enkla resonemang om balanserade måltider.
Eleven känner till de valigaste miljösymbolerna och vet vad källsortering innebär.
Eleven kan resonera om skillnader mellan reklam och konsumentinformation.
Läxförhör/ prov.
|
Dokumentation - Hur jag ska dokumentera din kunskapsutveckling.
|
Genom att eleven skriver loggbok efter varje genomförd lektion.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar